Wednesday, May 26, 2010

26 mai - Radøy nord og Slettebakken, Austrheim


Hubro på Radøy

Gulsanger på Brunnsland

gjorde unna nok en runde i omtrent samme området som sist på Radøy. Gresshoppesangeren var fremdeles til stede på Hella. Den hadde flyttet seg et par hundre meter, men sang friskt i nattekulden. Det var alt blitt rim i gresset! Ellers avdekket natten noen nye steder med sivsanger (sammenlignet med forrige runde), rugde, enkeltbekkasin og kattugle. Brukte litt tid på Håland for å lytte etter åkerrikse, men ingenting å høre.
Nattens mest spennende funn var en hubro. Så den i et kort glimt tett ved tett ved veien, men blei først helt sikker på at det var snakk om en hubro da den landet i toppen av en gran og jeg kunne se fuglen med fjærtopper i siluett mot nattehimmelen. Etter noen minutter begynte den å rope. Se"video" med lyd nederst, bruk høyt volum! (også disse innspilt på en Ipod Nano). Den holdt på fra ca. kl. 0120 til 0150. Første gang jeg har sett hubro i Nordhordland. Seinere hørte jeg hubro et annet sted, men regner med at det dreier seg om samme fuglen.
Veien hjem gikk via Austrheim. Som vanlig stoppet jeg på Slettebakken, mellom Austrheim kirke og Årås. Her hørte jeg først en sivsanger, men det gikk ikke lang tid før det begynte å surre i en busk litt lenger unna. Nattens andre gresshoppesanger var funnet. Video med lyd, se nest nederst.

En rask avstikker til Brunnsland (mellom Skodven og Vågseidet) gir ikke noen noe fugler i forhold til i går. Gulsangeren lar seg avbilde i svakt morgenlys.

No comments:

Post a Comment