Wednesday, October 26, 2011

25-26 oktober - Grunnosen, Austrheim

Orrhane på Store Stongi




Myrhauk over Grunnosen

I går var Ellen og jeg en padle- og dykketur i Grunnosen i finværet. Nesten sommerfølese! Da vi gikk på land var det 16 grader og sol.

Alt før vi hadde fått kajakkene på vannet ved Stavsundholmen hadde jeg observert en lomvi, minst to båndkorsnebb og sju-åtte sidensvans! Videre på ferden kom vi ikke over så mye spennende før helt mot slutten av turen. Rundt en holme lå det plutselig en dvergdykker. Dvergdykkere i Grunnosen har jeg kun sett når det har vært skikkelig vinter tidligere.

I dag var jeg alene på tur. Også i dag var det båndkorsnebb på Stavsundholmen. På lydene estimert til minst fem fugler. Kanskje hele flokken på 10 stykker var båndkorsnebb? Hadde ikke padlet mange minutter før neste overraskelse dukket opp. En MYRHAUK krysset Grunnosen mot nordøst. Dette er såvidt jeg vet ny art for Austrheim kommune.

Etter dette var det ikke så mye utenom de vanlige og forventede artene for årstiden. De første fire kvinendene var på plass i dag.

No comments:

Post a Comment