Friday, June 22, 2012

Ny nattsangerrunde - vaktel, gresshoppesanger og ???

I natt fikk jeg anledning til å bruke et par timer på Radøy mellom to jobber. Mild og fin natt med temperatur mellom 10 og 14 grader. I går natt var det 3-4 grader! Fant en gresshoppesanger ved Mjøs. Trolig en av de som jeg hørte for noen netter siden ved Klassvatnet og Lommetjørna. Ingen av disse var ihvertfall å høre i natt.

De mest spennende lyden var ikke gresshoppesangeren, men noe helt annet...
En lyd jeg aldri har hørt før. Fuglen (regner med at det er en fugl) satt i ei eng som ikke er slått og trolig ligger delvis brakk. Jeg hørte den mellom 0145 og 0245 i natt. Avstanden til fuglen var ca. 25 meter. Jeg klarte ikke å se fuglen eller noen bevegelser i gresset. Heller ikke når jeg gikk ut av bilen og ut i enga. Fuglen blei umiddelbart stille når jeg kom ut av bilen. Fuglen virket forholdsvis sky.

Link til video med lyd;

Lyder i Radøynatten...

Bilde av lokaliteten der fuglen beli hørt. Detter er ved Lommetjørna, Bøvågen. Like nord for veien nord for vatnet;




Trostesangeren synger fremdeles forholdsvis ivrig i nordenden av Purkebolsvatnet.
På vei hjem etter endt jobbing svingte jeg opp i Kolås igjen.
Video/lyd av trostesangeren;

Trostesanger i Purkebolsvatnet, Austrheim


Vaktelen sang svakt og sporadisk. Nå hadde den flyttet seg til nedsiden av den øvre veien.
Kort vaktelsang;




No comments:

Post a Comment