Tuesday, June 19, 2012

Nattsangere

Har brukt anledningene jeg har fått de siste nettene til å sjekke større og mindre områder i NH for nattsangere. Noe har jeg funnet, men den helt store uttellingen har det ikke blitt. TROSTESANGER holder fortsatt ut i nordenden av Purkebolsvatnet. Tilstede i dag 19 juni kl. 18:30.
På Radøy var gresshoppesangeren ved Klassvatnet fremdeles syngende i forgårs. Da fant jeg og en syngende gresshoppesanger  ved Lommetjørna ved Bøvågen.

I natt fant jeg en syngende vaktel ved Kolås på Lindås. Den kunne høres på lang avstand. Jeg hørte den fra kysset ved besinstasjonen! Det er godt over en kilometer i luftlinje.
Fikk ikke tatt lydopptak siden fuglen blei stille etter at jeg gikk ut av bilen.

Nå i kveld var jeg en tur i Leirvåg. Her hekker det i år to par rødstilk, ett eller to par vipe, trolig et par sandlo og det var minst ett kull krikkand. Ellers var det åtte storspover og ca. 10 krikkender på næringssøk.

No comments:

Post a Comment