Tuesday, June 18, 2013

Myrsanger og ELVESANGER

Etter at folk med bedre kjennskap til locustella-sangere enn meg har uttalt seg tyder det meste på at  fuglen på Toska er en ELVESANGER. Funnet er det femte av arten  i Hordaland fylke. Forrige funn var for femten år siden. Mulig at det blir gjort et forsøk på å fange inn fuglen for merking i kveld.

I natt var jeg ute på det som nok blir årets siste reine nattsangertur. Turen startet bra. Rett etter 22:30 oppdaget jeg en MYRSANGER i et bringebærkratt rett sør for Hopsvatnet i Lindås. Fikk litt videoopptak av denne fuglen. Fylkets første i år.
Neste nattsanger, foruten en del sivsangere, blei den spennende lyden av en gresshoppesanger med talefeil. Flere forhold rundt funnet tyder på at det kan være snakk om en STRIPESANGER? Det tok meg ikke mer enn ett sekund eller to å høre at det her ikke var snakk om en normal gresshoppesanger. Gresshoppesangere har jeg funnet flere titalls av de siste årene.

I et håp om å få et bilde av fuglen spilte jeg av litt stripesangersang. Fuglen svarte og flyttet seg nærmere, men kom aldri synlig frem fra gresset. Virket som den holdt seg nært bakken og den var helt umulig å spore i gresset. Kunne ikke se så mye som et gresstrå som beveget seg!

Jeg oppdaget fuglen kl. 01:45. Sist hørt kl. 04:15. Jeg reiste fra stedt kl. 04:30. Oppfordrer til at det ikke blir brukt lyd i forsøk på å finne fuglen (litt i glasshus her, men mulig fangstforsøk seinere). Fuglen vil uansett ikke vise seg åpent!

VIDEOOPPTAK med LYD;   https://vimeo.com/68597427



Fuglen satt i gresset midt i bildet like ved
 kanten der marka er slått.

2 comments:

  1. Hei Ola,

    Bra oppdaget!! Vi var i går på stedet, men fikk bare høre locustella-en. Jeg synes at lyden er ikke typisk i det hele tatt for Elvesanger, men det var en likevel. Den ble sett av Jørn Opsal og han kunne definitivt bestemme arten. Jeg kan godt tenke meg at du tenkte på Stripesanger i første omgang. Veldig interessant opplevelse. Takk for det!

    hilsen Bert de Bruin

    ReplyDelete
  2. Takk :-)
    Hyggelig at dere fikk den med dere. Så at det var en bra gjeng som var der om kvelden. Var veldig i stuss da jeg oppdaget fuglen. Min første tanke var faktisk elvesanger. Etter å ha sammenlignet med de to opptakene jeg hadde med meg av elvesanger, så gikk jeg vekk fra den tanken og lette opp stripesangeropptak på nett. Syntes faktisk at enkelte av stripesangeropptakene var ganske like da. Etter å ha sammenlignet hjemme hører jeg at takten på Toskafuglen er for lav og at "klangen" er litt annerledes. Kjekt å finne noe uvanlig og, for meg, nytt. Lærer av det :-) Radøy har noe spennende å by på hver sommer!

    ReplyDelete