Tuesday, March 29, 2011

29 mars - Austrheim + litt til :-)

Stjertmeis ved Fjellanger

Stær på Fonnes

I dag blei det en tur i retning Austrheim for å se om det var ankommet noe nytt. Dagens første stopp gjorde jeg ved Fjellangsvågen på Vågseidet. Her var isen gått paret med smålom var alt på plass. Mans jeg kikket på disse seilte det en hønsehauk rett over hodet på meg. Et par med stjertmeis, samt mange andre meiser furasjerte i tretoppene.

Ved Åsevatnet på Austrheim fant jeg, for min del, årets første syngende gjerdesmett. Her var det bl.a. og en ganske stor flokk med gråsisik, en fuglekonge, en syngende granmeis, syngende ringdue og fire krikkender.

Ellers observerte jeg havørn over Dyrneset og mange grågjess på de vanlige plassene. Totalt omtrent 75 stk. Vipe fant jeg på Slettebakken, Langøy, Utkilen og Leirvåg. Totalt 17 stk.

Fremdeles 12 skt sangsvane i Ævatnet. To sangsvane i Hopsvatnet.

På veien hjem så jeg to havørn over Tveitøyna i Alversund.


No comments:

Post a Comment