Monday, January 2, 2012

Nyttårskryss 2011/12 - ringgås, sothøne ++

 Sothøne i Bøvågentjørna

Ringgås og grågjess på Hella

Er på vakt dette nyttåret, og godt inn i 2012. Fikk allikevel sjansen til å kikke litt etter fugl, særlig på 30 desember. En runde på kjente plasser i Austrheim og Radøy medførte funn av flere forventede vintergjester, som f.eks. horndykker og dvergdykker i Grunnosenområdet. Fremdelses er det flere gjess på jordene rundt omkring i NH. På Årås var det en flokk med åtte grågjess, tre tundragjess (flavirostris) og to sædgjess (fabalis). Disse var også på plas i går, første nyttårsdag. Trolig de samme fuglene som for knappe to uker siden var i Langøyna. I går  kveld så jeg det som trolig var en hubro i samme området. Tilbake til funn lillenyttårsaften. I Åråsvatnet er det fremdeles minst en bergand på plass. Anders B. og Tore S. fant en fugl på nyttårsaften. Denne så ikke ut til å være samme fuglen som jeg fant.

På Radøy var det to mer uvanlige vintergjester. I Bøvågentjørna fant jeg en sothøne. Dette er kun det tredje funnet av arten i kommunen. Videre på min vei hjem kjørte jeg forbi Hella. Her dukket jo kommunens andre funn av hvitkinngås opp i høst. Denne gangen var det et førstefunn for kommunen, nemlig en ringgås, som beitet sammen med mer enn tretti grågjess.

I tillegg er det en del stær og bokfink flere steder i NH. De har vel egentlig gode tider årstiden tatt i betraktning :-)

No comments:

Post a Comment