Thursday, October 18, 2012

Litt oppsummering...

Forrige bloginnlegg er to og en hav uke gammelt. Siden den gang har det jo flydd noen fugler forbi. Det er det som har vært typisk for jakten på de mer sjeldne fuglene nå i høst. Det har bare blitt nesten...
Mistenkte som har sluppet unna er bl.a. dvergspurv (Fedje), dvergfluesnapper (Krossøy) og en acrocephalus, trolig myrsanger (Krossøy), myrhauk (Litleskare)
Det er vel bare en ting som gjelder, å det er å prøve på nytt!




Svartstrupe som spiser gammafly

I forgårs fant jeg igjen en SVARTSTRUPE på Sævrøy. Denne fuglen satt nesten på samme stred som jeg har fant den forrige. Stille og fint vær gjorde at jeg kunne følge den en stund mens den jaktet inskter i vivendel og lyng. På tirsdag var det og en gråspett på Krossøy.

I går var jeg igjen en kort tur til Sævrøy for å se etter svartstrupen, men da var det et STORT filmcrew kloss ved der jeg hadde funnet fuglen...


Gråstrupedykker i Stavsundet

Rakk også en kort tur innom Stavsundholmen ved Toftegård mellom to losoppdrag. Her landet det en gråstrupedykker mens jeg stod å studerte noen fugler i det fjerne.


Ringtrost på Lygra

På mandag var jeg en tur til Eikangervåg. Her var de det en del bergender i fjorden (6-9 stk). En storskarv av underarten sinensis var i brakkvannsområdet. Samme dag fant jeg en kvartbekkasin og en ringtrost på Lygra.



Haukugle ved Fossevatna

Fredag, 12.10, var jeg en tur til Fossevatna, med min sønn for å fiske litt. Tidligere på dagen hadde jeg en mulig myrhauk over huset. Hadde et lite håp om at denne kunne dukke opp ved vatna. Det gjorde den ikke, men det satt en HAUKUGLE i toppen av to tørrgraner i myra nordvest av vatna. Denne lettet da jeg gikk nærmere for å fotografere, Fant den igjen en liten stund etterpå og fikk da noen litt bedre bilder. Fuglen blei observert av L.R. Fiske i omtrent samme tidsrom.
På lørdag gikk jeg turen på nytt i håp om bedre bilder av haukugla, men da observarte jeg kun en musvåk og to havørn.


Hønsehauk over Dalen


Musvåk over Dalen


Ung hønsehauk over Dalen


Ung vandrefalk over Dalen

I løpet av disse par ukene har det som vanlig vært litt rovfugler i området der jeg bor, bl.a. musvåk, havørn og hønsehauk.

Til slutt; en flott dag på jobben



No comments:

Post a Comment