Friday, October 19, 2012

Sibirpiplerke ved Grunnosen







Sibirpiplerke

I dag var det igjen nære på at en sjelden fugl glapp unna. Gikk i land på Vestre Tangen på Børilden, ved Grunnosen.  Dette er en plass jeg har besøkt flere ganger om høsten. Området består av et lite tjern, en overgrodd hage med frukttrær, noen store lønne og bøketrær, en del hagebusker og en del sitkagran.. Området er omgitt av lynghei. I dag lettet det en piplerke fra buskaset under de store lønnetrærne. Fikk med en gang mistanke om at dette kunne være verdt å undersøke nærmere. Ut fra lyden kunne jeg utelukke skjærpiplerke og heipiplerke. Dessverre forsvant fuglen og i en time trodde jeg at at det hadde gått som flere ganger før i høst, at fuglen var fløyet for godt. Fant til slutt fuglen igjen ikke mange meter unna der den lettet første gangen. Endelig hadde jeg flaksen med meg. Fikk til og med noen brukbare bilder! Flere bilder  blir lagt ut i morgen.

I går registrerte jeg de to første horndykkerene i Grunnosen denne høsten. Observerte de fra land.

No comments:

Post a Comment