Tuesday, October 26, 2010

26 oktober - vannrikser i Lindås

Også i dag var hovedpoenget å finne så mange vannrikser som mulig i Lindås. Hadde lagt opp en rute på forhånd. Den ble fulgt sånn noenlunde...
Resultat blei ihvertfall funn av minst tre nye vannrikser. Fikk og bekreftet at den jeg fant i Kallsåstjørni 21.10 fortsatt er på plass. De tre nye i dag var på, så vidt jeg vet, nye lokaliteter for arten. I dag fant jeg vannrikse i Tveitavatnet ved Fammestad. Dette var i en vik som jeg tidligere har fotografert og jeg visste derfor at det var den del siv og gress som kunne utgjøre et mulig vannriksehabitat (selv om troen ikke var helt til stede). En fugl svarte, gledelig nok, raskt på playback her. I vannet var det og tre storskarver. Minst en av de var mellomskarv.
Ved Søravatnet ved Hodnekvam observerte jeg en fugl i sivet etter at jeg hadde spilt av lyd. Denne fuglen var fullstendig stille. Ved Litlavatnet, bare noen få hundre meter lenger nord var det enda en vannrikse. Denne svarte på lydavspillingen. I løpet av tre dagers leting den siste uka har jeg nå funnet minst 10 ulike individer på seks ulike lokaliteter. Regner da de to ved Hodnekvam som samme lokalitet.
Skal prøve å oppsøke så mange potensielle vannrikselokaliteter som mulig på Austrheim, Radøy og i Meland i løpet neste tre ukene. Pluss noen få til i Lindås.
Under dagens runde kom jeg over to musvåker ved Haukåsvatnet. Disse lettet og forsvant mot nord. Var nok to av de lokale fuglene. Ved Torvvatnet fløy det over en havørn og jeg skremte også opp en rugde. Torvvatnet så ut til å være en flott vannrikselokalitet, men ingen fugler å se eller høre etter playback. To sangsvaner holdt seg i Hjelmåsvatnet. Dette er kun det andre funnet av sangsvane i Hordaland i høst. Det første var på Austevoll for tre dager siden.

No comments:

Post a Comment