Thursday, January 13, 2011

13 januar - Eikangervåg, Lindås

Svartand i Straumen, Eikangervåg

Svartand i Straumen, Eikangervåg

Bergand i Straumen, Eikangervåg

Bergender (++) i Straumen, Eikangervåg

Kvinand i Straumen, Eikangervåg

Været beli ikke akkurat som jeg hadde håpet, men bestemte meg allikevel for å ta en tur til Eikangervåg i snøværet. Også i dag brukte jeg flytekamuflasjen. Strømmen var ganske rolig. Sterk strøm tror jeg kunne medført kantring og dermed dyrt kamera på havets bunn...

Kamuflasjen fungerte som vanlig bra. men noen av endene i området ante at det var noe mystisk som foregikk under den flytende miniøya. Noe av grunnen er at p.g.a. vanntemperaturen så bergrenser det seg hvor lenge det er lurt å være uti. Dermed må jeg bruke en en aktiv tilnærming, d.v.s. bevege meg sakte mot mulige fotoobjekter, enn når vannet blir varmere. Et par små ting skal jerg fikse på kamuflasen. Jeg skal bl.a. legge på noen få centimeter isopor i forkant. Hovedåpningen har en tendens til å bli liggende litt for lavt i vannet .

Dagens funn i/ved Straumen:
- en laksand
- en siland
- en svartand
- 8 kvinender
- 24 toppender
- 30 bergender
- 18 stokkender
- tre stjertmeis i skogen rett ved

No comments:

Post a Comment