Wednesday, January 26, 2011

26 januar - Austrheim

Smålom ved Kilstraumen

Smålom ved Kilstraumen

Gulnebblom øst av Langøy

Gulnebblom øst av Langøy

Smålom ved Kilstraumen

Etter dagens jobbing gikk turen i drosje fra Sævrøy til Mongstad. I Kilstraumen la jeg merke til en smålom som lå og fisket på innsiden av broa. Planen min var å reise ut i Øksnes å padle litt i det området, men kunne ikke la sjansen til å fotofgrafere smålommen gå fra meg.
Litt av resultatet ser du øverst her :-)

Etter denne økta gikk turen allikevel til Øksneset, men med litt redusert tid til rådighet.
På denne tiden i fjor fant Tore Svendsen den første gulnebblommen i Austrheim øst av Langøy. I romjula fant jeg den andre (Grunnosen) og i dag gjorde jeg det tredje funnet i Austrheim kommune på et år, også øst av Langøy. Dette er det første funnet sør for Møre i år.

I tillegg fant jeg tre fjæreplytter og to storspover. Var bare en svært kort tur i området og har tro på at det var flere spennende fugler å finne. Kanskje prøver jeg meg på en ny tur i morgen!?

2 comments:

  1. Gratulerer med tidenes flotteste bilde av gulnebblom i Hordaland. En nytelse å beskue!

    ReplyDelete
  2. Takk for det, Frode :-)
    Tenk hvis jeg hadde fått sjansen til å brukt kamuflasjen min! Bildene av gulnebben er tatt fra kajakken. Var å kikket etter den i går, men da var den ikke å se dessverre.

    ReplyDelete