Thursday, June 23, 2011

23 juni - Radøy, VAKTEL

Etter at det i forrige uke blei rapportert en mulig vaktel "nord på Radøy" så tok jeg turen for å se om det kunne være mulig å oppspore fuglen. Etter å ha lett både på Lilletviet, Marøy, Bøvågen, Villanger, Soltveit og Mjøs, regnet jeg ikke med at fuglen skulle dukke opp denne natta. Som vanlig når jeg er på tur over Radøy stoppet jeg ved Straumemyrane. Her dukket endelig lyden jeg var på jakt etter opp. Fuglen satt på beitet, på motsatt side i forhold til busskuret. Tok lydopptak. For å få bedre opptak sneik jeg meg nærmere. Plutselig lettet fuglen. Den så ikke ut til å fly særlig langt. Plassen den satt på var forholdsvis åpen. Kanskje dette var grunnen til at den tok til vingene istedet for å løpe unna? Lydopptak av fuglen blir lagt ut i morgen.

Myrriksa i Åsetjørni er fremdeles på plass.
Hørte ikke noe til trostesangeren i Purkebolsvatnet.


No comments:

Post a Comment