Wednesday, November 16, 2011

16 november - Fonnes, Austrheim + litt til fra siste uke.

Tundragås, underarten albifrons, på Fonnes

Sædgås på Fonnes


Snadderand i Purkebolsvatnet

Dvergdykker i Purkebolsvatnet


Bergand i Seimsvatnet

Den siste uka har jeg vært litt på farten, særlig på Austrheim, men og på Toska og Manger på Radøy og på Fammestad og Seim-området i Lindås.

Torsdag den 10. var jeg på Radøy. På Nøttveit hadde jeg minst en overflygendesidensvans. Ved Mangersneset fant jeg ei vannrikse. Har fløy det over tre båndkorsnebb. I Kjevatnet, rett før Toskaveien, var det minst en vannrikse. Vannriksevar det og i nordenden av Storavatnet på Toska. Minst to stykker. Fra Toskaveien, ved Slottsholmane, var det to horndykkere og en smålom.

Fredag 12. november tok jeg en rask tur til Hegernes og Fammestad. I begge vannene med tilsvarende navn fant jeg to vannrikser, altså totalt fire fugler.

søndag 13 . var jeg en kort tur på Austrheim. langs veien ved Fonnes var det fem gjess. En sædgås og fire tundragjess. Tundragjessene var av underarten albifrons. Ved

Mandag 14. var jeg en ny tur til Austrheim. På veien ut la jeg merke til en av flere ender i Seimsvatnet. Var ikke helt sikker på denne, men etter innspill fra andre har det vist seg at det er en bergand hann. Gjessene var fremdeles på plass. Antallet tundragjess var ny fem. I Purkebolsvatnet var det en snadderand. Ikke mange funn av denne arten i NH. I klebakkvatnet var det en vannrikse. Skremte den opp da jeg gikk ned til bredden for å ta et landskapsbilde. Her var det og minst en båndkorsnebb i noen graner kloss ved vatnet. Videre var jeg ved Åråsvatnet. Her var det fremdeles to bergender på plass, sammen med diverse andre ender. Også her var det en vannrikse. I granskogen øst av Vaulen var det minst enbåndkorsnebb. På vei hjem igjen tok jeg en kjapp tur i Leirvågen. Her var fremdeles den faste hønsehauken på plass. Som vanlig også spurvehauk å se. En gråspett gikk inn for landing i den store asken litt før kaien.

Tirsdag 15. gikk jeg på vakt, men rakk allikevel å registrere litt fugl. Sædgåsa, tundragjessene og snadderanda på Fonnes var fremdeles på plass. Det samme gjaldtberganda i Seimsvatnet. I Seimsfjorden, ved Fisketangen, var det en flokk på 150 kvinender. Fikk tatt en del bilder av denne.

Onsdag 16. fikk jeg satt ut kamuflasjen min på Purkebolsvatnet. Sikret meg noen brukbare bilder av snadderanda. Skremte opp ei vannrikse. Den letter bare tre-fire meter fra kamuflasjen. Blei overrasket av en dvergdykker som plutselig svømte i andeflokken. Fikk etterhvert noen bilder av denne, men klarte ikke å komme så nærme som jeg ønsket. Kamuflasjen fungerte ikke like godt som jeg har opplevd tidligere. Skal utføre noen små forbedringer. Minst tre båndkorsnebb i sitkagranene i vannkanten. Hadde en skikkelig fløytekonsert rett over hodet mitt. Men s jeg var inne i kamuflasjen hørte jeg det jeg er ganske sikker på var lokkeropet til en gransanger. Den var svært lydytrende i 10-15 minutter, men når jeg kom meg på land litt seinere var det ikke en lyd å høre. Siden jeg aldri så fuglen er den registrert med ?. Minst fem brunnakker er i området og fire sangsvaner i Ævatnet.
Gjessene var fremdeles på samme flekken ved veien.
Antallet kvinender i Seimsfjorden var det nå ca. 230 kvinender.

Har noen flere bilder og et par videoklipp jeg skal prøve å få lagt ut ganske snart :-)

No comments:

Post a Comment