Wednesday, October 9, 2013

Oktober...

Her kommer det en oppdatering, stort sett i form av bilder jeg har tatt de siste månedene, oppdelt månedsvis. På grunn av travle tider og dermed prioritering av andre ting en fugl, og særlig oppdateringer av denne bloggen, har jeg en del bilder liggende som jeg legger ut nå. Ikke er det spesielt mange bilder i forhold til tidsperioden, men det kommer bl.a. av at fotoutstyret mitt har fått seg en kraftig knekk. Det er og noe avgrunnen til at en del av bildene er litt under normal standard. Spørs om det ikke blir noen tunge investeringer i fotoutstyr i 2014. Nytt kamera og nytt teleobjektiv står ihvertfall høyt på ønskelisten.

Kan begynne med dagens fugler;

08.10.13
- strandsnipe i Leirvåg. Fylkets fjerde seineste funn av arten. Et novemberfunn foreligger.
- båndkorsnebb 3 (Stavsundholmen) + 5 (trolig 8, Leirvåg). Fremdels mye båndkorsnebb i Nordhordland. I Leirvågen har det vært fugler siden 7 august.¨

Strandsnipe i Leirvåg, Austrheim
Tre av minst fem båndkorsnebb i Leirvåg, Austrheim


06.10.13:
Ikke Nordhordland, men tar det med allikevel, funnet av en pilfink hann i Ulvik. Ny art for kommunen. Pilfink i Hordaland er en sjeldenhet utenfor noen avgrensede områder i Sunnhordland og i Øygarden. Også en sivspurv som dessverre ikke fikk noen bilder av...

02.10.13
- ikke mindre en minimum fire gulbrynsangere på Krossøy. To observert og hørt i granene ved det gamle naustmiljøet. Minst to mellom husene rett etterpå. Her fløy det unna en tredje fugl før jeg fikk identifisert denne. En stund seinere hørte jeg enda en fugl i lønnetreet ved løa i dalen. Kan ikke utelukke at dett kan ha vært en av de fire første. I tilegg bl.a. disse:
- vandrefalk og en sein
- svarthvit fluesnapper


En av fire gulbrynsangere på Krossøy, Austrheim

svarthvit fluesnapper på Krossøy


01.10.13
- gylbrynsanger på Krossøy, Austrheim.

gulbrynsanger på Krossøy, Austrheim

No comments:

Post a Comment