Wednesday, September 8, 2010

07 september - Fedje

En noe uvanlig steinskvett på Innersøyane

Myrhauk sør på Fedje

Steinvender på øyene rett nord for Fedje

Tundralo sør på Fedje

Havørn nord for Fedje

Reiste ut til Fedje med 10:05 ferga. Brukte omtrent 2,5 timer på å kjøre litt rundt på øya, samt å vandre en liten tur på beiter og i utmark mot Synste Odde. Været var nydelig. Sol fra skyfri himmel, 21 grader og svak sørøstlig vind.
Fra bilen oppdager jeg de to første gulerlene på sauebeite ved Stormark. Her er det og bl.a. en flokk med sju brushaner. Kjører ut til fyrsundet og parkerer i området. Går derfra langs veien et stykke før jeg svinger opp på et nytt sauebeite. Det er vel det som ligger nærmest Synste Odde. Her finner jeg gulerle nummer tre. Her er det og en flokk med heilo. I etterkant har jeg studert bildene og kommet frem til, med litt assistanse av MW, at den ene av fuglene var en tundralo. Ganske mye rovfugl på farten i de knappe to timene jeg var sør på Fedje. Den første jeg oppdager er en spurvehauk som er på vei til å krysse Fedjeosen mot Øygarden. I løpet av kort tid dukker det opp en voksen tårnfalk og en ung. Det samme gjelder vandrefalk. Dagens beste funn, ihvertfall av de som er sikre... var en MYRHAUK. Visstnok ny art for kommunen! Denne kom inn bak ryggen på meg, fra sørvest og jaktet aktivt over myrer og vann i området. I dette området er det også verdt å nevne funnet av to sanglerker, en buskskvett, to steinskvett og en enkeltbekksin. To små flokker med grågås trekker mot sør også. Før jeg setter kajakken på vannet kl. 13:45 dukker det opp en vandrefalk nord på Fedje også.

Kajakkferden videre går mellom holmene nord for Fedje med Innarsøyane som mål. På ferden til Innersøyane kommer jeg over bl.a. en polarsnipe, to steinvendere, en havørn, en tjeld og to steinskvett. Framme ved dagens endelige mål er det ikke så mye fugl å se umiddelbart, men en del dukker opp etterhvert. Kort oppsummert; en teist, 27 heilo, tre steinskvetter . Den ene skiller seg ut, se vedlagte bilder over, og viser trekk som samsvarer med middelhavssteinskvett, bortsett fra at stjerten virker for kort. Videre fant jeg to havsuler og en enkeltbekkasin, tre sandløpere, en myrsnipe og tre smålom på trekk sørover. En flokk med nærmere 100 bergirisk furasjerte på øyene.

No comments:

Post a Comment