Wednesday, September 29, 2010

28 september - Grunnosen og Krossøy, Austrheim

En kort padletur i Grunnosen med ilandstigning på Litle Stonga og sørøst på Børilden. Kajakken gikk på vannet i halv nitiden. Flott vær, men en god del mer vind enn jeg kunne ønsket. Opp i 10 m/s fra sørøst på det meste. Turen begynte fint med funnet av en 1k teist. Må faktisk tilbake til oktober 2008 for å finne forrige funn av arten i Grunnosen. Etter dette gjorde jeg ikke mange spennende funn. Tydeligvis noen uker for tidlig for lommer og dykkere. På grunn av foten min som fremdeles er vond kunne jeg ikke gå noe særlig i heiene. En stor flokk med stær, omtrent 400 stk, lette etter mat på Børilden. Her kom det og over en flokk med ca. 40 grankorsnebb. Ellers var det en god del troste og meiseflokker på farten. Som vanlig dukket det opp en havørn. En del siland på plass (minst 65), og det kommer nok il å bli enda flere av de utover høsten. Lønne og bøketrærne på Vestreneset på Børliden blei saumfart, uten at det dukket opp noe spennende der heller.

Etter padleturen var jeg en kort tur i Øyane. Det enste verdt å nevne herfra, ca. 750 stær på Sævrøy. En havørn over Krossøy. Også i dag en ubest. lom lavt over sjøen sørover i Børildosen.

No comments:

Post a Comment