Saturday, May 12, 2012

11 og 12 mai - Mongstad


Grønlandsmåke 2k+ på Mongstad-raffineriet 


Litleskares første registrerte trepiplerke
I går ettermiddag gikk turen atter en gang til Mongsatd for litt kvelds og nattarbeid. Sterk nordlig kuling og regnbyger og en temp på 8-9 grader. Det er snart sommer...
Bonusen jeg fikk i går var ihvertfall bra! Lindås, fjerde grønlandsmåke satt i en blandingsflokk inne på Statoil sitt anlegg, nærmere bestemt i Mongstadvika.Så noe hvitt i flokken når interntransporten kjørte med til skipet. "Alarmklokkene" ringte først når jeg kom ombord på skipet, som heldigvis lå på kai 3, som er nærmest Mongstadvika. Herfra kunne jeg ved hjelp av kikkerten min med 10,5x forstørrelse konstatere at det etter all sannsynlighet var en polarmåke. På innspill fra Ingar S.B. har jeg sett over bildene og vurdert feltobservasjonen og kommet frem til at han har helt rett i at det ikke er polarmåke, men grønlandsmåke. Takk for korreksjonen, Ingar.

Glømte igår å nevne at jeg i forgårs hadde Litleskares første trepiplerke på sørsiden av innmarka. I går fikk jeg ihvertfall et doku-foto.

No comments:

Post a Comment