Thursday, May 12, 2011

11/12 mai - Meland rundt...gresshoppesangere

Denne gangen var det Meland som var målet for min nattlige utflukt. Fulgte stort sett samme rute som jeg tok på min nattsangertur der i fjor sommer. Været var nesten likt som under turen i Lindås for ett par dager siden. Overskyet, litt spredt og lett regn, men 2-3 grader kaldere, d.v.s. mellom 9-11 grader. Etter å ha vært på flere fine lokaliteter uten å få høre annet enn kattugler og enkeltbekkasin, så begynte jeg å miste troen på at det skulle bli noen sangere denne natten. Det første funnet kom da jeg var nesten ute ved Skjelanger. Langs en dal med en bekk i bunnen, Bjøllebekken, som ender opp i Sætreviki hørte jeg en gresshoppesanger. I fjor fant jeg en gresshoppesanger i Sætreviki, ved en bekk som kommer ut innerst i vika. Nattens fugl var mindre enn 800 meter unna. Kanskje samme fuglen som har flyttet litt på seg? Fornøyd med ihvertfall ett funn satte jeg kursen hjemover med færre lyttestopp og høyere fart. En kort stopp nær Vikebø i Rosslandspollen gjorde at jeg fant nattens andre og siste fugl. Dette var ikke noe naturlg sted å stoppe ut fra hvordan det ser ut langs veien. Trolig var det "underbevisstheten" som fanget opp lyden av fuglen gjennom det åpne vinduet.

Opptak av gresshoppesangeren på Vikebø under.



No comments:

Post a Comment