Wednesday, May 18, 2011

18 mai - Lindås, Austrheim, Radøy - MYRRIKSE

Nok en nattlig nattsangerrunde resulterte i funn av bl.a. flere nye gresshoppesangere og en myrrikse. Turen gikk hele runden hjemmefra over Lindås, Austrheim og Radøy. Første gresshoppesanger fant jeg øst av kirka på Hundven. Neste gresshoppesanger, på Holmås, hadde høyere tone og takt en flere av de andre fuglene jeg har funnet. Siden jeg hørte lyden rundt et hus blei den i tillegg litt fordreid slik at jeg en kort stund lurte på om det kunne være noe annet enn en gresshoppesanger, men det viste seg snart at det var det ikke. Den tredje gresshoppesangeren fant jeg ikke langt unna, sørøst av senteret på Lindås, like ved veien. Årets første sivsangere for min del fant jeg i Purkebolsvatnet på Austrheim. Fant mange flere seinere, både på Austrheim og Radøy. Nattens mest spennende funn kom også på Austrheim, nemlig en MYRRIKSE ved Åsetjørni på Hopland. Denne fuglen var helt klart av den høytsyngende sorten. Hørte den lett en kilometer unna og da med både skog og hauger imellom. Hvis jeg husker rett så sang denne fuglen merkbart høyere en den som sang på Fonnes for et par år siden. Hør lydopptak under.
Nattens fjerde gresshoppesanger fant jeg på Hella. Litt lenger nord enn der det sang en fugl i fjor. Den femte gresshoppesangeren, var ikke ny, men denne gangen sang fuglen mye nærmere veien på Selevoll, ca. 30-40 meter unna.

Etter nattens tur er det nå funnet 8 gresshoppesangere i Lindås, tre på Radøy og to i Meland.
I løpet av natten fant jeg tilsammen 28 sivsangere! Seks i Austrheim og 22 på Radøy.




No comments:

Post a Comment