Tuesday, May 10, 2011

09/10 mai - Lygra, Feste, Isdalstø, Alversund - Lindås

Bestemte meg får å benytte den fine og forholdsvis varme kvelden til å ta en runde for å lytte etter nattsangere. Rett før jeg stakk ut døra i 22-tiden begynte det å regne. Var redd for at dette skulle ødelegge forholdene, men det blei ikke så mye regn at det spilte noen rolle.
Første stopp var rett over haugen , nordvest for bøkeskogen. Her hørte jeg raskt en gresshoppesanger. Dette er en tidligere kjent lokalitet for gresshoppesanger og gulsanger.

Neste stopp ble våtmarken på Myksvoll (mot Nappane). Ved første stopp langs grusveien mot vatnet hørte jeg en gresshoppesanger mindre enn 30 meter fra bilen. Pratet med en av de lokale bøndene. han kunne fortelle om trommende dvergspett hver vår de siste tre årene. Han lot meg bruke bilen på en av de kjørbare traktorvegene sine. Den gikk over jordet i sørenden av våtmarken. Alt før jeg fikk stoppet bilen midt på jordet hadde jeg gresshoppesangersang i stereo, minst! Godt mulig at det var tre fugler! Fant ingen gresshoppesangere i selve våtmarken.
Minst en rugde fløy pistrende over, samt mange flaggermus! Minst to krikkender i våtmarken og sørenden av vatnet.
Turen videre mot Feste og Lygra gav ingen spennendene funn, men kattugle var å høre flere steder. Heller ikke Åseområdet fant jeg noen nattsangere. Ved Isdalvatnet rakk jeg akkurat å høre en kort strofe av den velkjente gresshoppesangerlyden. Gresshoppesanger nummer fire denne natten. Herfra gikk turen ganske raskt hjemover. Hadde et kort stopp ved Kvamme. Dette er et sted jeg ikke hadde blitt overrasket om det sang f.eks. en gresshoppesanger, men det gjordet det ikke. Derimot og overraskende nok, på Selevoll, hørte jeg for femte gang i natt en gresshoppesanger! Fem gresshoppesangere på en slik runde er ganske unikt i NH-sammenheng. Skal bli interessant å se hvor mange funn det blir i år. At denne bestanden er i kraftig vekst kan det neppe være tvil om! Alle fuglene var på nye lokaliteter, unntatt fuglen, ved bøkeskogen.

Kart over nattens funn: kart gresshoppesangere 10.05.2011

Lydopptak av den ene fuglen på Myksvoll under.

1 comment:

  1. Hei
    Holder til i Nordfjord i Sogn og Fjordane. Hørte sang fra ein fugl omtrent rundt midtnatt. Minte om grashopper. Gjekk på internett og fant ut sangen høyrtes akkuart ut som grashoppesanger. Er det heilt usannsyneleg med tanke på lokalasjonen. Har ingen observasjon av fuglen.

    ReplyDelete