Wednesday, April 21, 2010

21 april, Seim, Berås og Lygra, Lindås

Vintererle ved Fiskesetelva

Før dagens utviklingsamtale (foreldresamtale) tok jeg turen via Lygra. På veien ut svingte jeg oppom Berås. Tornirisk var ankommet, men så ikke noe til hverken steinskvett eller buskskvett som var i området i fjor. Jeg var der bare kort tid, så de kan godt ha vært i området. Ved avkjørselen til Berås blei en enkeltbekkasin skremt opp av bilen.

Ved Toptingasundet satt en enslig låvesvale på en telefonledning.

På Innluro var det som vanlig flere par med vipe. Minst sju par, trolig flere. Ett par med storspove gikk inn for landing mens jeg enda satt i bilen. Minst en rødstilk lette etter mat i "myra" på jordet. Det samme gjorde ikke mindre enn 13 heilo, en enkeltbekkasin, seks grågjess, en sanglerke og mange heipiplerker. To tornirisk kom flygende over. De lokale ringduene var på plass, i dag 10 stykker.

Det fineste funnet i dag kom rett før jeg var på skolen på Seim. Fra autovernet over Fiskesetelva, lettet det en gulaktig fugl. Min første tanke var vintererle. Det viste seg å stemme og det var ikke bare en, men to. Et par i passende hekkebiotop, som det heter :-)

2 comments:

  1. Fint bilde av vintererlen.

    TIPS: Du burde legge ut bilder på fugleforum.no :)

    ReplyDelete
  2. Takk for det :)
    Det kan det nok godt tenkes at jeg kommer til å gjøre!

    ReplyDelete