Friday, April 1, 2011

01 april - Lygra, Lindås

Svartryggerle påLygra

Lappspurv på Lygra

Musvåk på Lygra

Sanglerke på Lygra

Dvergspett i bøkeskogen på Vollom

På veien ut til Lygra gjorde jeg to planlagte stopp, et i bøkeskogen på Vollom og et på Myksvoll. Begge steder fant jeg det jeg lette etter. I bøkeskogen fant jeg en dvergspett og på Myksvoll en gulspurv. Begge nye arter av året for min del. Dvergspetten årets første i NH. En god start på dagens utflukt, og fortsettelsen blei enda bedre!

Årets første sikre musvåk fløy sørover langs vestre delen av Utluro. Dette er kun den tredje fuglen i Hordaland i år. På markene musvåken seilte over gjorde jeg dagens beste funn, en lappspurv. Den holdt seg delvis sammen med tre sanglerker. Lappspurv er ny art for meg og ny for Lindås kommune. Art nummer 201. Tror ikke det er funnet mange i NH utenfor Fedje. Så langt i år er lappspurv kun funnet på Herdla her i Hordaland. Sanglerker var det og på Innluro, fire stykker. Her var det og en hunn svartryggerle.

Ellers så var det som vanlig mange viper og grågjess. En storspove holder seg i området.

På vei hjem skremte jeg opp nok en svartryggerle hunn rett før krysset på Vollom.

Tydelig at våren har kommet. I dag hadde jeg nok tett opp mot 40 arter på runden jeg tok og det kunne nok vært flere hvis det hadde vært et mål. Og his jeg hadde hatt en håndkikkert som ikke er delt i to deler...

I alt fem årsnye arter på meg i dag.


No comments:

Post a Comment