Thursday, April 21, 2011

21 april - Leirvåg, Mongstad, Fonnes - Austrheim

Sivspurv ved Purkebolsvatnet



Vandrefalk i Leirvågen

Litt sløv med oppdateringer av bloggen i det siste. Satser på at det blir bedre fremover... :-)

Begynner med dagens hendelser. Også i dag var det en flokk med heilo i Leirvågen. I dag 24 individer, i går var det omtrent 50. Mens jeg betraktet fuglene kom en vandrefalk og tok det som trolig var en heipiplerke. Se bilder.

Steinskvettene er på plass over alt i landskapet for tiden! mange fugler både på Mongstad, leirvåg og Fonnes. På Fonnes er og sivspurvene på plass. I dag tre fugler ved tre ulike vann.

I dag kom jeg også over min tredje svartryggerle denne våren. Den første fant jeg på Lygra, den ved Solhaugen ved Austrheim og i dag den tredje i Sløvåg. Denne holdt seg sammen med en vanlig linerle. her var det og minst to tornirisk.

I dag så jeg og en sandlo i forbifarten inne på området til Statoil Mongstad. I går var det to sandlo på industriområdet på Litlås. På nøyaktig samme plass som i fjor.

Også smålommene i Fjellangsvågen er tilbake. Har og sett ett smålom ved Vabå. Og en enslig fugl på Tjukkhetlevatnet. På Vabø så jeg en teist i full sommerdrakt på utsiden av holmene. Hekkefugl i Lindås eller Masfjorden?


No comments:

Post a Comment