Saturday, April 23, 2011

23 april - Fonnes og Leirvåg, Austrheim

Snadderand i Ævatnet

Snadderand i Ævatnet

Snadderand
Dagens runde mellom to jobbøkter i dag medførte funnet av det jeg først trodde var en stjertand i Ævatnet på Fonnes. Hadde kun tid til noen få bilder før jeg måtte stikke på jobb. Etter å ha sett bildene på dataen kom jeg fram til at det i stedet er snakk om en snadderand. Den var fremdeles i vannet kl 16.00. Dette er er ny art for meg og det er i følge MW
ny art for Austheim og kun andre gang den er observert i hele Nordhordland,
den første og eneste gang var på Fedje for 28 år siden i 1983.
Første funn i Hordaland i år. I fjor var det to funn i fylket, på Herdla og i Ulvik.
I dag så jeg vårens andre låvesvale på Fonnes og de to første løvsangerene for min del, sang ved Purkebolsvatnet. I vatnet var det bl.a. fem toppender.
I Leirvågen er nå tallet på heilo nede i 7 stk.

No comments:

Post a Comment