Monday, April 25, 2011

25 april - Byrkjelandsvatnet, Radøy

Den som leter finner...
Etter å ha sett rapporter om gresshoppesangere fra Sørlandet og Rogaland, og ikke minst Møre og Romsdal, så brukte jeg en liten time ekstra på turen hjem etter jobb i natt. Regnet det som ganske sansynelig at det skulle sitte ihvertfall en gresshoppesanger å synge et sted i mellom disse plassene langs kysten...
Gjorde et par stopp på kjente gresshoppesangerlokaliteter på Austrheim og noen flere på Radøy. På det siste stoppet ved Byrkjelandsvatnet litt før klokken halv fem, blei det napp. Tror dette må være det tidligste funnet av gresshoppesanger i Hordaland noen gang. Den satt ved det lille uthuset på den gamle beitemarka ved sørvestsiden av vannet. Her var det og en syngende buskskvett, en rugde og minst to viper. Flere mekrende enkeltbekkasin var det også. Hørte et par med storspove mot vest. Trolig fra Byrkjelandsvågen. Er og ganske sikker på at jeg hørte et kort rop fra en hubro i området, men det var langt unna og siden det var tidlig morgen så er jeg bare 99 % sikker så den blir ikke rapportert på Artsobservasjoner. no. Dessuten hørte jeg lyden av en vader, men som jeg heller ikke er helt sikker på. Ikke en av de vanlige. Tror det kan ha vært en skogsnipe, men her er jeg mer usikker.
Alt i alt en strålende flott halvtime ved Byrkjelandsvatnet.

Under er et lydopptak av gresshoppesangeren (bl.a. buskskvett og enkeltbekkasin i bakgrunnen).

No comments:

Post a Comment