Friday, October 23, 2009

Grunnosen, Austrheim, 22.10.09

Svartstrupe hann på Store Stongi

Svartstrupe hunn på Store Stongi

Svartstrupe og svartrødstjert på Store Stongi

Svartand i Grunnosen

Morgenstemning i Grunnosen

Grunnosen, "villmarka" et steinkast fra Mongstad.
Dette ble en av de dagene det meste klaffer. Satt kajakken på vannet i det de første solstrålene traff holmene utenfor Toftegård. Forholdene var tilnærmet perfekte.Turen gikk først øst av Litlestongi. Her kom det en spurvehauk tett over tretoppene. Videre gikk ferden inn i Grunnosen. Her kom det en liten flokk ringduer på trekk sørover. Flokker med furu og grankorsnebb var det flere av i området. Ganske snart dukket det opp en gråstrupedykker i bukta sørvest på Storestongi. Padlet så opp langs østsiden av Børildlandet. Her finner jeg to horndykkere og en smålom. Når jeg kommer ut i Fensfjorden nordøst om Børilden kommer det nok en lom flygende. Dette var trolig en is eller storlom.
Bestemmer meg for å ta en tur i land på Storestongi og har ikke gått mange meterene før tre orrfugler er på vingene. Holder meg på den nordlige delene og her kommer jeg over et par med svartstruper og en svartrødstjert.
Ferden tilbake til fastlandet går nok en gang via Grunnosen. Her finner jeg nå en islom og to svartender. Også nå kommer det seilende en spurvehauk sydover og en flokk med 25 ringduer holder samme kurs. I området holdt det seg og i dag, bl.a. ca 30 silender og 10-12 kvinender.

Grunnen til at jeg beskriver dette området som "villmark" er at det her, i motsetning til de fleste andre steder i Austrheim, hverken er hus, hytter eller naust og svært få mennesklige inngrep. I tillegger er det er et rikt dyre og fugleliv.

No comments:

Post a Comment