Friday, October 2, 2009

Lindås 02.10.09

Etter en velfortjent (?) massasjetime i Knarvik, stakk jeg nedenom Kvassnestemma. Her var det kanskje flere stokkender enn noen gang? Rundt 100 stk. Minst fem toppender (4 hunner og en hann) og en mandarinand hann var det og der i dag. Trolig er dette den samme som har vært der siden i vår. Nå i flott drakt!

Før jeg skulle hente ungene på skolen tok jeg meg en løpetur rundt Fossevatna fra Elsås. La mest vekt på treningen og brukte dermed kikkerten lite, men kunne observere en kvinand på Storavatnet og mørk musvåk i en av furuene rett nordvest for Storavatnet. Det er en eller to musvåker som holder seg i området for tiden.

I 17-tiden brukte jeg en liten time på kikke etter rovfugl fra plenen min. I løpet av denne tiden oppdaget jeg en dvergfalk som var i hissig krangel med de mange kråkene som holder seg i dette området. Første dvergfalk registrert i Lindås i år.
I tillegg hang det en kort stund, i oppdriften over haugene her på Litleskare, en mørk rovfugl med det som trolig var en småfugl i klørene. Fuglen var noe mindre enn en ravn og større enn en kråke...irriterende at den var så langt unna og forsvant så fort...

No comments:

Post a Comment