Friday, October 30, 2009

Kvalvågnes-Risasjøen, Lindås, 30.10.09


Over: tundragås og grågjess ved Risøyni

Over: havørn ved Kvalvågnes.
Havørnen er fargemerket med blå ring på høyre fot og rød på venstre.
Dette forteller at fuglen er merket som reirunge i 2003.

Vinden som kom i dag gjorde at jeg endret padleplanene mine. Jeg har funnet en del områder som jeg ønsker å undersøke, men i dag gjorde vinden at det blei både vanskelig å padle og å se fugl på sjøen i de fleste av disse områdene. Bestemte meg derfor for å turen til Kvalvågnes å padle i retning Risasjøen, med avstikkere. I og med at dette ikke var et av mine prioriterte områder så hadde jeg heller ikke helt troen på at det skulle dukke opp så mye spennende her, men overraskelser skjer jo av og til. Det gjorde det ikke i dag. Høydepunktet var vel egentlig med en gang jeg kom på vannet. Da kom det en havørn flyvende over meg. Den var nok på vei bort i en holme like ved der det satt en voksen havørn å kallet. Ellers var det lite fugl å se. Verdt å nevne er en flokk med grågjess på trekk sørover, to skjærpiplerker og 15 silender. En del storskarv og over 100 måker (grå og svartbak) holdt seg og i området. Noen mindre flokker med grankorsnebb fløy over.

Etter å ha kikket på bildene av gåseflokken kan jeg si at det var en tundragås der også. Ny art for Lindås i 2009. Se bilder øverst.

No comments:

Post a Comment