Saturday, January 30, 2010

Børildosen, Austrheim, fredag 29.01.2010

Gulnebblom ved Stussøuna

Storspover øst av Langøyna

Fjæreplytt ved Øksnesskjera



Etter søndagens og mandagens mange fine funn ulike steder i Øyaneområdet så prøvde jeg igje med en padletur på fredag. Været var igjen flott, bare litt østlig trekk og omtrent -4 C og sol. Vinden stilnet etterhvert helt av slik at sjøen blei speilblank. Startet fra båthavna på Øksnes. Padlet først i retning Langøyna og Krossøyna. Ved Langøyna lå de to bergendene som tidligere har vært observert vest av Lauvøyna. Også en god del kvinender og silender i området. På skjerene øst av Langøy satt det hele seks storspove. Ved Øksnesskjera var det en flokk på 52 fjæreplytt. Mellom Rotøyna og Terneskjerflua lå det to horndykkere. En horndykker var det og øst av Krossøyna.
Padlet rundt Tjørholmen. Mye tung dønning gjorde det vanskelig å se fugl på vannet. Padlet fra Kjørholmen over til NV-enden av Børilden. På veien over dukket det opp en lomvi. På skjerene ved Sengene på Børilden var det en flokk på 15-16 fjæreplytt, samt en overflygende storspove. Fra Børildvågen padlet jeg over til Terneskjeret NØ av Langøy. Her var det omtrent 45 skarver og 15 måker. På midtre Stussøyskaget satt det en ung havørn. Her flyr det også to stær forbi. Før jeg skulle padle inn vågen til båthavna i Øksneset igjen, bestemte jeg meg for å stoppe for å ta et siste overblikk over området SØ av Stussøyna. Her oppdaget jeg gulnebblommen tett ved Stussøylandet. Den fisker jevnt og trutt og svømmer mot Djupefluskjerene. Får noen bilder av fuglen før jeg padler tilbake til bilen.

No comments:

Post a Comment