Wednesday, January 6, 2010

Litleskare, 06.01.10

I dag foretok jeg en mer nøyaktig telling av kråke og ravn på trekk. Et utkikkspunkt et par hundre meter fra huset mitt gir et veldig godt overblikk over de aktuelle trekkrutene. I dag trakk det omtrent 1120 kråker sørvestover. Ravnen er det verre å telle fordi de trekker fra flere kanter og gjerne frem og tilbake i samme rute. Til slutt samlet de seg over Radsundet og trakk ganske nært huset mitt. Å få et nøyaktig antall er allikevel vanskelig siden de holdt seg i en flokk som var ganske uoversiktlig, men under 200 ravn totalt tror jeg ikke det var. I dag gikk kråketrekket fra 16.11 til 1650. Ravnen holdt på til 17.00.
Mens jeg ventet på trekket holdt det seg to dompap hanner i nærheten og det fløy over fem grankorsnebber.

No comments:

Post a Comment