Sunday, January 24, 2010

Lerøy-Sævrøy, Austrheim, 24.01.10


Tårnfalk sørvest på Lerøy

Bergand sør av Sævrøy

Havørn ved holmene nordvest av Lerøy

I dag blei det en fire timers padletur på Austrheim. Padlet nordover fra Lerøy, rundt Sævrøy og Senuksen og tilbake til Lerøy. Været i dag; overskyet, SØ-lig bris og rett under null grader. Dagens høydepunkt kom bare få minutter etter jeg satte utpå. Årets første tårnfalk i Hordaland satt på en knaus helt sørvest på Lerøy. Den lettet og fløy østover. Kunne se at den stillet i luften. Avstanden var dessverre altfor stor til å få noen brukbare bilder :-(
Som vanlig, på denne tiden, var det flere havørner og flokker med fjæreplytt som holdt seg på de ytterste skjærene. På innsiden, sør av Sævrøy kom dagnes andre overraskelse, to bergand hunner. Flokker med meiser, fuglekonger og korsnebber var det også i dette området. På Sævrøy kom jeg over en hakkespett jeg ikke fikk identifisert, men trolig var det en grønn eller gråspett. På vei tilbake, etter å ha rundet Sævrøy og Senuksen, der det var en havelle og omtrent 20 skarver, kom jeg over en storspove på Halsholmen. Tipper dette er samme fuglen som jeg så i området i desember. En alkekonge og fem haveller holdt seg ved Langøyflua. Alkekongen i forgårs, ved Oksebåsholmane, var første funn i Hordaland i 2010.

På vei til Lerøy kom jeg over to sangsvaner i Førlandsvågen. På foringen i Åråsfeltet var det i dag minst to bjørkefink og fire bokfink.

No comments:

Post a Comment